Dutch Birding

Dutch Birding · Dutch Bird Alerts nu ook in België: Belgian Bird Alerts per 31 maart 2017

Diederik Kok

Diederik Kok
 ·  28 maart 2017  10:53

Mooie en logische stap voorwaarts!

Er zijn vast ideeën over verdere samenwerking? Een foto gallerij specifiek voor Belgische zeldzaamheden zou ik persoonlijk ook een aanwinst vinden, en wellicht is het zelfs mogelijk om de infrastructuur van Dutchavifauna te benutten voor een Belgianavifauna?

Davy Bosman

Davy Bosman
 ·  28 maart 2017  12:43

Laten we meteen ook de landenteams fuseren en ons proberen te plaatsen voor het EK2020 onder de noemer 'Grote Broer België'. Kunnen jullie ook nog eens juichen!

Anderzijds gaan er door al dat fuseren dan wel twee onze davy's in de tribune zitten! Stel je dat effe voor! ;-)


Daan Drukker

Daan Drukker
 ·  28 maart 2017  16:02

Heel fijn! Goed werk. Een Belgische fotogallerij zou ik ook erg waarderen inderdaad.

Jan Hein van Steenis

Jan Hein van Steenis
 ·  29 maart 2017  23:10

Les Belges, ont-il la possibilité d'utiliser l'application mobile en français? Je ne rencontre que de Wallons (en effet toujours les mêmes deux Wallons) aux Pays-Bas en dehors de Zélande...

En dan neem ik maar aan dat er niet één Duitstalige twitcher is in België, maar je weet natuurlijk maar nooit. Zelf heb ik de behoefte om het nieuws anderstalig te ontvangen (nog steeds, haha) niet, alhoewel DutchBirdAlerts er op mijn computer anders over denkt!

Lennart Verheuvel

Lennart Verheuvel
 ·  30 maart 2017  13:14

Goed plan! Vooral dat van die landenteams

Davy Bosman

Davy Bosman
 ·  30 maart 2017  13:38, gewijzigd 30 maart 2017  13:40

Voor mijn voorstel om de twee landenteams te fuseren, zal ik maar liefst 4 maanden geen Belgian Bird Alerts ontvangen. De Belgische administratie kon er ook niet mee lachen. Sorry Lennart!

Gelukkig zit mijn schorsing bij de Dutch Bird Alerts er weer op. Net op tijd! Er gaan geloofwaardige geruchten rond dat er recent nog een bijzonder timide en  zwaar skulkende Neanderthaler zou zijn gespot op Vlieland! Er is misschien toch nog een waterkansje dat onze generatie er één te zien krijgt!

Davy Bosman

Davy Bosman
 ·  30 maart 2017  13:51

Het is wel in Nederland. Het zou dus ook nog een hybride kunnen zijn!

David Uit de Weerd

David Uit de Weerd
 ·  31 maart 2017  13:15

Prima idee, Davy! En wij gaan natuurlijk met onze tijd mee. Hans, Lennaert en ik zijn gisteren terug gekomen van een vogelweek in Israël. Natuurlijk vlogen we vanaf Brussel/Zaventem! Bovendien zijn we al jaren tevreden klant van Quick Parking Zaventem.

Rinse van der Vliet

Rinse van der Vliet
 ·  1 april 2017  10:40

  • Prima timing: synchroon met het zeldzaamste dier dat ooit in Belgie is gezien.
Jan van der Laan

Jan van der Laan
 ·  1 april 2017  11:44, gewijzigd 1 april 2017  11:58

Ik krijg nu ongevraagd allerlei Belgische 1 april grappen op mijn alert. Lieve zuiderburen: we komen niet!

En anders: hoe moet ik me gaan misdragen opdat ik levenslang geen Belgische Alerts meer krijg? Iets in de trant van "Het Belgisch nationale team is over zijn top heen en zal aan onderlinge ruzietjes op het volgende grote toernooi jammerlijk ten onder gaan?" Of: "Het zal toch niet weer een Bruinvis zijn"

Daan Drukker

Daan Drukker
 ·  2 april 2017  10:12

Even zonder gekheid, er zijn natuurlijk wat kinderziektes in het nieuwe systeem. Zo begreep ik van een aantal Belgen dat 'Zeldzaam zoogdier, niet op lijst' niet terug te vinden was in de app zelf, alleen in de mail.

Verder zullen de meeste Nederlanders geen behoefte hebben aan piepjes van reuzensterns of zeearenden, terwijl piepjes van een Groenlandse walvis of kleine regenwulp uiteraard wel belangrijk zijn. Is het mogelijk om daar een onderscheid in te maken? Misschien zoals nu al kan met lokaal verzenden in Nederland? Of dat je een keuze kan maken in "alleen Mega's" of iets dergelijks

In het oude Belgische systeem was er inderdaad de optie om alles in het Frans te krijgen, misschien is dat niet zo moeilijk om te fixen voor het nieuwe systeem?

Gisteren bij de walvis werkte het in ieder geval goed bij mij, zowel via het oude als nieuwe systeem.

Arnout Linckens

Arnout Linckens
 ·  2 april 2017  15:59

Het zijn niet alleen kinderziektes. Ik kom twee grote bugs tegen. Ik krijg de Belgische lijst helemaal niet in beeld. Ik kan deze niet aanvinken in de instellingen. En als ik een waarneming heb bekeken en ik ga terug naar de lijst sluit de app zich gelijk. 

Edwin Russer

Edwin Russer
 ·  2 april 2017  16:48

Ik krijg mijn alerts van mijn profiel sowieso al niet meer binnen en moet handmatig verversen om e.e.a nog te kunnen genereren, er wordt wel naar gekeken, heb de app al opnieuw geïnstalleerd maar helaas nog geen oplossing. Niets ten nadele van al het fantastische werk wat al de vrijwilligers verrichten maar waarom ga je in vredesnaam in deze tijd van het jaar live met een nieuwe app terwijl je op je klompen kunt aanvoelen dat je hoe dan tegen kinderziektes en bugs gaat aanlopen..

Toy Janssen

Toy Janssen
 ·  2 april 2017  18:08

@Edwin, je hebt 2 profielen ingesteld staan. Eén voor alleen nieuwe van Nederland en één voor alleen beoordeel soorten. Deze combinatie heeft niet zoveel zin zeker omdat de straal vrijwel identiek is. Je zult hier niet veel push berichten op ontvangen.

Toy Janssen

Toy Janssen
 ·  2 april 2017  18:11

@Arnoud, even in en uitloggen op de app zal je probleem oplossen. Het probleem met het meteen sluiten is bekend. Dit probleem trad in de test versie niet op, dus vreemd. Er wordt nu aan gewerkt.

Edwin Russer

Edwin Russer
 ·  2 april 2017  18:24

Toy: in de oude stiuatie was dit geen probleem, ontving netjes de alerts die aan mijn profiel voldeden. 

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  2 april 2017  18:40

Jongens geen paniek, de meeste zaken die opgenoemd worden kunnen eenvoudig opgelost worden en zijn geen bugs:

- Sommigen moeten na installatie ook even opnieuw aan-/uitloggen om de Belgische Alerts ook beschikbaar te krijgen, dan opgelost.

- Vindt je dat je teveel Belgische piepen krijgt?
1) op de website onder je account (Belgian Bird Alerts) kan je instellen dat ze niet actief gepiept worden maar wel in je lijst/overzicht verschijnen

2) op de website onder je account (Belgian Bird Alerts) kan je ook profielen instellen, net als voor je Nederlandse waarnemingen

- Draai je op oudere versies van Android of iOS dan draait de App niet of minder (maar dat geldt voor alle andere Apps op je telefoon uiteindelijk ook), we gaan mee met de ontwikkelingen.

- Let op met instellen profielen, daarmee worden nog wel eens fouten gemaakt, waardoor het verkeerd gaat. Bij issues, zet ze even uit en kijk of je alles weer krijgt, indien dat goed loopt, stel ze opnieuw in.

Twee bugs aanwezig:

- Het sluiten van de App bij teruggaan naar vorig scherm. Is bekend, wordt aan gewerkt, zat niet in de testversie.

- Als vanuit België een zoogdier wordt doorgegeven komt hij door via de NL-alerts en verdwijnt. Nu hebben ze daar nooit zoogdieren en juist op de 1e dag vinden zij een Groenlandse Walvis ☹, het kan verkeren. Geen reden tot paniek, wordt ook aan gewerkt, zoogdieren zijn niet de hoofmoot van actieve piepjes.  

Gelukkig komen alle berichten verder door als gebruikelijk.

Verder graag (persoonlijke) issues melden bij dutchbirdalerts@dutchbirding.nl, dan kunnen we het oppakken of je persoonlijk van advies voorzien, meeste kunnen we direct oplossen.

Erik van Bogaert

Erik van Bogaert
 ·  2 april 2017  22:30

bug ?   ik krijg keurig een melding (geluid en badge nummer) op mijn iphone maar als ik de app open zie ik nergens de waarneming staan , ik moet dan de app pagina handmatig vernieuwen en dan verschijnt de waarneming pas in de lijst .

Diedert Koppenol

Diedert Koppenol
 ·  2 april 2017  22:52

"Verder graag (persoonlijke) issues melden bij dutchbirdalerts@dutchbirding.nl, dan kunnen we het oppakken of je persoonlijk van advies voorzien, meeste kunnen we direct oplossen."

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  3 april 2017  10:54, gewijzigd 3 april 2017  11:23

Voor Android is er nu een update in de PlayStore beschikbaar, bij  installeren zijn de volgende punten opgelost:

- Bij installeren hoeft niet opnieuw uit-/aangelogd te worden om ook Belgie beschikbaar te krijgen

- De terug-toets werkt weer netjes, de App wordt niet meer afgesloten

- Kaart wordt gecentreerd afhankelijk van de gekozen landen

Michel Veldt

Michel Veldt
 ·  5 april 2017  01:40

Ik heb netjes de nieuwste versie van de app geïnstalleerd en heb er wat in zitten neuzen. Wat me nu nog niet helemaal duidelijk is uit de berichtgeving hierboven, maar wellicht heb ik daar overheen gelezen, is of de fusie tussen Nederland en België nu betekent dat je de berichten uit beide landen automatisch ontvangt.

Ik wilde instellen dat ik alleen de Belgische "zware jongens" ontvang maar ik zie geen mogelijkheid om voor België een apart profiel in te stellen. In de app staat wel bij beide landen een groen vinkje maar heb desondanks de afgelopen dagen geen Belgische meldingen ontvangen (behalve de Groenlandse Walvis die direct de eerste dag gemeld werd maar toen had ik de nieuwe versie nog niet geïnstalleerd en dus ook nog geen profiel ingesteld).

Doe ik iets fout, zoek ik gewoon niet goed of is een dergelijk filter simpelweg niet in te stellen?

Indien het laatste het geval is: zijn er plannen om een dergelijke mogelijkheid te programmeren?

Groet Michel

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  5 april 2017  08:18, gewijzigd 5 april 2017  08:40

Michel,

- je had push voor Belgie niet aangezet, zie handleiding, staat nu aan.

- voor Belgie kan je net als voor NL daar bovenop profielen instellen, mocht dat niet lukken, dan graag een mailtje, lopen we even door je account heen

Allen, als gevraagd zien we persoonlijke issues liefst via de mail binnen komen, dan kunnen we je gericht en sneller helpen (en hoeven we niet steeds alle fora langs om te kijken of er iemand issues heeft ;-) ).

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  5 april 2017  08:19

Inmiddels is een ook een update van de App op iOS voor de Iphone beschikbaar gekomen, deze lost weer enkele issues op.

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  12 april 2017  12:57

Bug met betrekking tot het doorgeven van zoogdieren inmiddels ook opgelost.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?