Fotogalerij · Afrikaans Purperhoen · 05-02-2024 · GR 03-47-21 · Vincent Hart
Justin Jansen
·
5 februari 2024 12:16
Graag naar Naturalis!
Jan van der Laan
·
5 februari 2024 12:19
Groene bak, aub!
Maarten Wielstra
·
5 februari 2024 12:25
Hihi
Lennart Verheuvel
·
5 februari 2024 12:32
Op marinetraffic.com kun je zien welke schepen daar nu liggen. Alleen kun je zonder account volgens mij niet heel ver terug kijken. Kan wel interessant zijn welke recente vaargeschiedenis de schepen daar hebben. Het enige schip aan die specifieke kade dat onder een exotische vlag vaart is er eentje uit Antigua en Barbuda, maar dat zegt niet zo veel.
Max Berlijn
·
5 februari 2024 12:39, gewijzigd 5 februari 2024 12:40
Genoeg winter gevallen om een wilde herkomst op die plek te onderbouwen hoor. Doodzonde dat die het niet meer doet.
Lennart Verheuvel
·
5 februari 2024 12:44, gewijzigd 5 februari 2024 12:45
Als het beest dood op de kade ligt waar de schepen aan liggen dan is ship-assist wel lastig te ontkennen hoor. Hij had ff naar het slootje aan de overkant van de weg moeten rennen...
Jan Hein van Steenis
·
5 februari 2024 12:51
Helaas gaan die purperhoenders nog sneller dood dan Amerikaanse koekoeken...
Jan Hein van Steenis
·
5 februari 2024 13:19
@Lennart: de vinder noemt twee schepen die momenteel in de Eemshaven liggen.
Afrikaans Purperhoen - Porphyrio alleni - Waarneming.nl
(Ik zie geen reden dit geval anders te behandelen dan bv. een Witkeelgors).
Ed van Boheemen
·
5 februari 2024 13:33, gewijzigd 5 februari 2024 13:34
Helemaal mee eens Jan Hein. Of bijv. Cassiar Junco of Geelsnavelkoekoek.
Lennart Verheuvel
·
5 februari 2024 13:35
Volgens marinetraffic liggen er wel iets meer op het moment (niet vreselijk veel, is allemaal wat overzichtelijker dan de haven van Rotterdam). Wat mij betreft wordt een wild aangevlogen vogel gelet op de omstandigheden pas enigszins geloofwaardig als de afgelopen veertien dagen geen enkel schip daar is aangemeerd dat in de buurt van Afrika geweest is. Anders is de definitie van schip-assisted blijkbaar zou nauw dat alleen die soorten niet meedoen die daadwerkelijk óp een schip gezien zijn. Maakt het wel lekker overzichtelijk!
Snap je punt overigens wel. Van al die Amerikaantjes die naast de Nieuwe Waterweg zijn aangetroffen gelooft natuurlijk ook niemand dat die daar helemaal op eigen kracht gekomen zijn, maar de Maasvlakte blijft ook een hotspot voor zeldzaamheden met een hoop lichtjes...
Ik ben benieuwd wat de CDNA er mee gaat doen. Iig geen lijstbelangen die mee kunnen spelen dat scheelt :)
Ruud Schenk
·
5 februari 2024 13:54
Detailfoto van de kop op Waarneming toont een flink beschadigde snavelpunt alsof een doodstrijd versus hard materiaal.
Max Berlijn
·
5 februari 2024 16:07
Echt nooit gedacht dat er een ship-assist discussie zou zijn bij de ontdekking van deze soort in NL..
Justin Jansen
·
5 februari 2024 16:24, gewijzigd 5 februari 2024 19:20
Wat vooral interessant is, als deze ontleed wordt, wat zit er in de maag?
Dank aan allen die dit mogelijk gemaakt hebben, en vooral aan Gert-Jan voor het vinden.
Vanuit Naturalis gaan we er ook zorg voor dragen met gegevens na ontleden dat deze ingediend wordt bij de CDNA.
Leo Stegeman
·
5 februari 2024 17:21
@Max, de ship-assisted discussie wordt niet zozeer opgewekt door de soort, maar door de vindplaats. Bij elke zeldzame soort die dood op een kade wordt gevonden zou die discussie er zijn neem ik aan.
Lijkt me overigens geen beletsel voor aanvaarding gezien de vagrancy potentie, of sectie moet wat anders uitwijzen....
Jan van der Laan
·
5 februari 2024 20:08
Ik sta nog steeds achter mjn eerste uitspraak: groene bak, en wel sofort!
Dennis Meeuwissen
·
5 februari 2024 21:35
Vreemde uitspraak
Kevin Varekamp
·
5 februari 2024 21:41
De soort staat natuurlijk onder andere bekend om z'n dwalingen naar de Azoren en de Canarische/Kaapverdische eilanden maar de ship-assist discussie lijkt me niet geheel ongepast. In de buurt van havens waren bijvoorbeeld Napels, Italië dit jaar, Genova, Italië vorig jaar en Vigo, Spanje in 2022. Correlatie of gewoon opvallend? Echter zijn er ook gevallen van Inishmore, Ierland en St. Kilda, Schotland (beide dood gevonden), om zo maar wat te noemen. Meer afgelegen dan dat kan haast niet in West-Europa. En niet te vergeten het broedgeval op Malta! Het lijkt alle kanten op te kunnen met deze soort.
Max Berlijn
·
5 februari 2024 21:54, gewijzigd 5 februari 2024 21:55
@Leo deze Purperkoet werd voor het eerst gezien op de oprit van een garage, moet ik dan de mogelijkheid onderzoeken of die met de auto is meegekomen? :-) grapje, ik begrijp je redenering maar onze vagrant plekken in NL gaan nu eenmaal vaak samen met havens.
Garry Bakker
·
5 februari 2024 22:16, gewijzigd 5 februari 2024 22:18
@Max: Die zat niet "op een oprit", maar gewoon midden op straat, wel pal voor de gevel van een garagebedrijf.
Arnoud B van den Berg
·
5 februari 2024 23:33
Mmm, gave ongeringde grijskoppurperkoet in goede tijd (september) in Friese merengebied was onaanvaardbaar dus dan kan deze Porphyrio voor de inconsistentie hopelijk wel, ook al komt hij van nog veel verder weg?
Lennart Verheuvel
·
6 februari 2024 10:01
Als het aantreffen van een vogel pal nààst een schip niet voldoende aanwijzingen zouden zijn voor ship-assist dan kun je je afvragen of het aantreffen van een vogel óp een schip dan nog wel voldoende aanwijzingen geven voor ship-assist. Een wilde vogel kan immers net zo goed een rustplek hebben uitgekozen op een aangemeerd schip als in een haven. Dat lijkt mij zelfs waarschijnlijker dan de kade omdat het schip veel hoger is en lichtbronnen draagt. Dan is de vraag welke rol van betekenis het bestaan van de ship-assist categorie nog heeft.
Leo JR Boon
·
6 februari 2024 11:56
En hoe lang kan een ral overleven op een schip, stel dat hij in Afrika al op de boot stapt. Zou zo'n ral wel opvallen op een groot containerschip en dan ook nog gevoerd worden.... lijkt me ook sterk... we zullen het nooit weten tenzij alle scheepsvaarders hun waarnemingen zouden gaan invoeren op observation. Misschien kan Hisko die doormailen naar alle scheepvaart bedrijven.
Edwin Schuller
·
6 februari 2024 14:49
In dit geval hoef je je natuurlijk niet af te vragen hoe lang een ral het uithoudt op een schip. Hij kan van honger op het schip zijn gestorven, in Nederland ontdekt en daar overboord zijn gegooid zo de kade op :).
Gert-Jan van Veen
·
6 februari 2024 17:06
Bedankt voor het meedenken iedereen.
De vogel is niet van boord gegooid. Deze lag zeker 30 meter van de kade af. De vogel had ook nog een kaal plekje op de kop, ik zal die foto nog even toevoegen aan de waarneming.
Er is bij ons ook veel container verkeer, ook bij ons zelf. Onze containers met mout gaan o.a. naar Afrika. Er zullen dus ook weer lege retour gaan naar Europa.
De vogel was erg licht. Ik schat iig minder dan 50 gram. Ze zullen deze wel gaan wegen bij Naturalis, maar veel vet zat er niet meer aan.
Gert-Jan van Veen
·
9 februari 2024 08:02
Update:
De vogel is in goede staat aangekomen bij Naturalis
Justin Jansen
·
10 februari 2024 05:16
Nogmaals dank Gert-jan!
Folkert Jan Hoogstra
·
9 maart 2024 16:35
Op dit moment een levend Afrikaans Waterhoen (Lesser Moorhen) op Corsica
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.