Dutch Birding

Dutch Birding · Voorspelspel 2024 start!

David Uit de Weerd

David Uit de Weerd
 ·  31 mei 2024  08:08

Top dat je dit weer organiseert, FJ, super!

Jan Hein van Steenis

Jan Hein van Steenis
 ·  31 mei 2024  12:26

Na de vogel in Beieren (2016) zat er vorig jaar tot april 2023 een Syrische Bonte Specht in Frankfurt an der Oder. Dat is aan de Poolse grens, dus niet bepaald bemoedigend!

Arjan Dwarshuis

Arjan Dwarshuis
 ·  1 juli 2024  10:21

Mooi dat Norman mee doet met het voorspelspel, gezien die Eskimowulp :-)

Wietze Janse

Wietze Janse
 ·  8 juli 2024  11:08

Voor Norman zou dat minimaal de 2e Eskimowulp voor Nederland worden, neem derhalve aan dat het toch een ander optimistisch lijstje is 🙂

Bert de Bruin

Bert de Bruin
 ·  8 juli 2024  12:28

Leuk allemaal, maar ik mis soorten als Lesser Cuckoo, Streaked Reed Warbler en Gray's Grasshopper Warbler;-)

Folkert Jan Hoogstra

Folkert Jan Hoogstra
 ·  8 juli 2024  13:47

Waarom heb je dan niet even zelf een lijstje met die soorten ingevuld? ;)

Remco Hofland

Remco Hofland
 ·  8 juli 2024  15:39, gewijzigd 8 juli 2024  15:41

Kan iemand mij helpen aan de Engelse namen van de Baoba(b)gierzwaluw, Siberische Wulp en Siberische Snip?

(In de tekst staat Baobagierzwaluw zonder tweede 'b' vermeld)

Jan Hein van Steenis

Jan Hein van Steenis
 ·  8 juli 2024  15:59

Mottled Spinetail, Far Eastern Curlew, Swinhoe's Snipe.

Die Baobabgierzwaluw had ik ook niet geweten. Iedere Nederlandse vogelnaam (voor wat volgens IOC een soort is) staat op wikipedia.

Wim Nap

Wim Nap
 ·  9 juli 2024  09:46

Ik ben inmiddels wel heel benieuwd wat ik voorspeld heb.

Ben Gaxiola

Ben Gaxiola
 ·  15 juli 2024  17:34

Is ergens een overzicht wie welke soorten voorspeld heeft? Dan kan ik zien wat ik heb voorspeld (en Wim Nap). 

George Sangster

George Sangster
 ·  18 juli 2024  17:15

Toen ik begon met vogelen, waren er in Nederland nul komma nul gevallen van Siberische Boompieper en Citroenkwikstaart. Sinds 2015, resp. 2020, zijn dit geen beoordeelsoorten meer (28 en 36 jaar na de eerste gevallen van deze soorten in NL). Vale Gierzwaluw (eerste geval in 2006) staat vermoedelijk een vergelijkbaar lot te wachten.

Welke soort, die nu (nog) niet op de (Cat. A) lijst staat, is als eerste geen beoordeelsoort meer (voor Cat. A)?

Ik gok Lammergier of Schildraaf.

Frank van der Meer

Frank van der Meer
 ·  18 juli 2024  19:51

Vale Gierzwaluw is reeds als beoordeelsoort afgevoerd.

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  18 juli 2024  22:15, gewijzigd 19 juli 2024  00:25

George,

De achtste stelling van mijn proefschrift - van eind februari 1986 - luidde:
"Het ontbreken van de Siberische Boompier Anthus hodgsoni op de Nederlandse avifaunistische lijst wordt veeleer veroorzaakt door het lage aantal gekwalificeerde vogelkenners dan door de vogel zelf." Ik denk dat deze (vast)stelling juist is gebleken ...

Heel gek dat geen van de opponenten - professoren op het gebied van afvalwaterbehandeling en microbiologie - daar een uitgesproken mening over hadden...!

Bij de eerste waarneming in oktober 1987 mocht ik zelf aanwezig zijn. Nu is alleen al het aantal hoorwaarnemingen  jaarlijks meer dan vijf à tien...

Folkert Jan Hoogstra

Folkert Jan Hoogstra
 ·  21 juli 2024  21:19

@George wat denk je van Palmtortel?

Folkert Jan Hoogstra

Folkert Jan Hoogstra
 ·  23 juli 2024  11:36

@Wim & Ben: Lijsten zijn links bovenin toegevoegd! 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?