Dutch Birding

Dutch Birding · Juli 2024

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  6 augustus 2024  23:03

Natuurlijk gaat weer onnoemelijk veel dank uit naar het Dappere Duo Toy Janssen (ICT) en Garry Bakker (fact checking, taal), en naar Eduard Sangster voor zijn buitenlandse informatie aangaande de WP-zeldzaamheden...

Bas Lagerveld

Bas Lagerveld
 ·  7 augustus 2024  02:22

Ook al is het missen vanwege vakantieperikelen van die mmm grrr :-( kievit niet leuk, toch heb ik wederom erg genoten van een uiterst vermakelijk en origineel geschreven compilatie Wim. Cheers, en vooral doorgaan! En trouwens, wat is er mis met een augustus Perzische Roodborst eigenlijk? https://www.dutchavifauna.nl/record/1886 . Het kan, het kan gewoon :-)

Ed van Boheemen

Ed van Boheemen
 ·  8 augustus 2024  07:41

Mooie, leuke samenvatting weer Wim. Dank!

Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg
 ·  8 augustus 2024  09:38, gewijzigd 8 augustus 2024  09:57

Dank weer, Wim. Van die Indische Kievit in België van vijf jaar geleden heb ik slechts een onscherp fotootje gezien en daarmee was het niet mogelijk om met zekerheid vast te stellen dat het om dezelfde vogel ging als die in de Adriatische Zee (Pag), Duitsland (Beieren), Texel en Ameland; de vliegrichting en de chronologie maakten het natuurlijk wel aannemelijk maar blijkbaar was dat niet genoeg voor aanvaarding?
Dick Groenendijk

Dick Groenendijk
 ·  8 augustus 2024  11:27, gewijzigd 8 augustus 2024  11:29

Ha Arnoud, De foto's van de Indische Kievit te Doel, Antwerpen (11 juni 2019) zijn inderdaad niet ragscherp, maar om dat nu te typeren als 'slechts een onscherp fotootje', gaat ook wel weer wat ver (zie de foto's op de Belgische waarneming). 

In discussies over dwaalgasten is niet snel iets wetenschappelijk zeker, maar dat het dezelfde vogel betrof, is voor mij persoonlijk eigenlijk wel helder. Het niet aanvaarden in België en wel aanvaarden in Nederland van de 2019 vogel, zie ik eerder als een verschil van inzicht tussen commissies, dan dat het mogelijk om twee vogels zou gaan.......  

Cornelis Fokker

Cornelis Fokker
 ·  8 augustus 2024  12:06

Dat staat inderdaad ook in het jaarverslag van de BRBC:

"Indische Kievit Vanellus indicus 11 juni, Doel, Prosperpolder Zuid (O), 1 ex. Dezelfde vogel werd eerder gefotografeerd in Kroatië (eiland Pag op 14 mei) en vervolgens op 31 mei bij Buch, Bayern waarna de vogel één dag in België vertoefde. Dezelfde vogel werd nadien herontdekt op 19 juni te Texel (Nederland). Een analyse van alle beschikbare foto’s maakte duidelijk dat al deze gevallen tot eenzelfde individu herleid konden worden. Hoewel de vastgestelde verplaatsingen tussen gebieden opmerkelijk en interessant zijn, heeft het BRBC geoordeeld dat, op basis van het ontbreken van enig patroon van waarnemingen in heel Europa, dit geval vooralsnog in categorie D geplaatst wordt."

Arnoud B van den Berg

Arnoud B van den Berg
 ·  8 augustus 2024  12:49, gewijzigd 8 augustus 2024  13:11

Interessant; meende me te herinneren dat de foto veel minder details liet zien dan de foto's van de vier andere plekken. Kan de soort niet vinden op waarnemingen.be maar daar ontbreekt wel meer heb ik gemerkt.

Grappig dat (ook) de BBRC stelt dat een waarneming van een dwaalgast alleen aanvaardbaar is als die in een patroon past, terwijl naar mijn idee 'echte' dwaalgasten juist niet in bekende patronen passen...:)  

Theo Admiraal

Theo Admiraal
 ·  8 augustus 2024  13:56

Je kunt de Indische Kievit hier gewoon vinden op waarnemingen.be

Ed van Boheemen

Ed van Boheemen
 ·  8 augustus 2024  19:06, gewijzigd 8 augustus 2024  20:19

Zo onscherp zijn die Belgische foto's niet (als ik die link open). Mij staat bij dat juist die Duitse vogel ver weg en wat onscherp op de foto stond.

https://www.ornitho.de/index.php?m_id=54&mid=482148

Marcel Klootwijk

Marcel Klootwijk
 ·  9 augustus 2024  20:21

De foto van de zittende Indische kievit is niet van mij, maar volgens mij van Paul van Tuil

Leo Stegeman

Leo Stegeman
 ·  9 augustus 2024  21:43

De eerste foto van de lelijke kleine topper op de buis, is van mijn hand.

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  9 augustus 2024  23:48, gewijzigd 10 augustus 2024  10:53

Excuses aan de fotografen die tot hun schrik hun naam onder een foto zagen staan die ze niet hadden gemaakt, en natuurlijk ook excuses aan de fotografen wier naam ten onrechte niet was opgenomen onder hun foto.
De foute referenties zijn inmiddels aangepast. 

Voortaan zullen we meer controle toepassen... 

Justin Jansen

Justin Jansen
 ·  21 augustus 2024  10:33

Toevoeging: van 7 juni tot 10 juli was een zingende (ongepaarde) Grauwe Fitis aanwezig op Ameland.

Wim Wiegant

Wim Wiegant
 ·  21 augustus 2024  22:02

Laat, maar niet té laat, Justin.
De vogel is opgenomen...

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?