Dutch Birding

Dutch Birding ยท Zeldzaamheden op braakligging op IJsselmonde

Rutger Wilschut

Rutger Wilschut
 ·  6 augustus 2024  22:14

Erg leuk verhaal, Cornelis! Fraaie serie van gevallen. Er mist overigens nog ergens een foto van een Mongoose pieper...

Garry Bakker

Garry Bakker
 ·  6 augustus 2024  22:28, gewijzigd 6 augustus 2024  22:37

Nu niet meer (red.)

Maarten Wielstra

Maarten Wielstra
 ·  7 augustus 2024  02:49

Inderdaad een heel leuk stukje tekst en spannende waarnemingen. Wel balen dat het nu voorbij is. Bij mij thuis een jaar lang een braakliggend stukje gehad en dan is het gelijk goed vogelen! Helaas is nu alles nieuwbouw geworden. Dat doet pijn, maar dan is nostalgie leuk. Dan moet je ineens naar saaie plekken in de buurt, zoals kale akkers met Waterpiepers (en in mijn geval een stuk duin waar alles omheen wil vliegen).

Folkert Jan Hoogstra

Folkert Jan Hoogstra
 ·  7 augustus 2024  08:01, gewijzigd 7 augustus 2024  08:03

Mooi verhaal! Misschien wel een van de betere en meest geschikte voor een site als deze als je het mij vraagt! Goede herinneringen aan deze blek met nog steeds mijn enige Mongoolse Pieper en Zwartkopgors. 

Vorig jaar nog erg veel lol beleefd met een Duinpieper en Draaihals daar. 
Koen Stork

Koen Stork
 ·  9 augustus 2024  15:24

Wat een goed stuk, Cornelis! Bewonderenswaardig om te zien wat jullie daar allemaal uit hebben weten te peuteren. En een goede motivatie om zelf veel te blijven struinen!

Arjan van Egmond

Arjan van Egmond
 ·  9 augustus 2024  18:27

Heel leuk stuk om te lezen en ook heel herkenbaar! 

Eind jaren negentig hadden wij hier in Katwijk een braakliggend - voormalig tuinbouwgebied - terrein de Zanderij. 

Met weemoed denken wij hier nog terug aan die tijd toen hier regelmatig leuk soorten opdoken waaronder diverse Dwerggorzen en als hoogtepunten een vrouwtje Witkopgors en een Kleine Spotvogel.

Inmiddels ligt hier al jaren een woonbouwwijk. 

Maarten Wielstra

Maarten Wielstra
 ·  9 augustus 2024  19:58

Ortolaan, Hop, Grote Piepers, Kwartel, Kwartelkoning...weemoed inderdaad Arjan.

Gijsbert van der Bent

Gijsbert van der Bent
 ·  11 augustus 2024  12:09, gewijzigd 11 augustus 2024  12:11

Herkenbaar zeker! En sorry, ik woon nu op de Zanderij (locatie Kleine Spotvogel ongeveer). Als oudere weet ik nog van voor de braakligging/struintijd, want toen was het tuindersgebied, met onder meer Patrijs en Engelse Kwikstaart. Kom daar nu eens om bij ons!

Ik heb nog een foto van struinende vogelaars, bokjestrappend, die precies lijkt op de bovenstaande struindersfoto.

Albert de Jong

Albert de Jong
 ·  20 augustus 2024  13:03

Wat een leuk verslag! Mooi vastgelegd.

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?