Dutch Birding · Veldrietzanger in Groote Keeten, na 30 jaar eindelijk twitchbaar.
Wim Nap
·
5 september 2024 11:18
Geweldige ontdekking Hugo! Mijn dank is groot!
Phil Koken
·
5 september 2024 12:42
Dank Hugo, wat een ontdekking! Geweldig. Doe ik je niet na kan ik beamen.
Vr grt Phil
Wim van Zwieten
·
5 september 2024 13:48
Knap werk Hugo. Chapeau! Het was weer een feestje.
Dick Groenendijk
·
5 september 2024 15:19
Ondanks dat het een van de meest lang verwachte soorten was en een van de meest talrijke dwaalgasten op de NL-lijst, duurde het voor de meeste vogelaars dus decennia voordat ze dit 'eindelijk eens een beetje meewerkende' exemplaar kregen voorgeschoteld. Behalve dat het een mooie vondst is, heb je voor veel mensen ook een soort van trauma opgeruimd........ Knap werk Hugo!
Maarten Wielstra
·
5 september 2024 17:32
Ondanks dat de vogel, eenmaal goed in beeld en wanneer je het durft te geloven, best goed te herkennen is, een verbluffende vondst. Het is niet voor niets dat de soort zo lang ondergedoken is gebleven voor veel fanatieke en deskundige vogelaars. Een combinatie van goede zoekfantasie, de juiste tapes (ik gebruik dat liever niet omdat je dan de echte geluiden niet hoort, maar ben wel geinspireerd!) en natuurlijk de kunde, inzet, geduld en het talent van de waarnemer hebben toch maar eens het onmogelijke mogelijk gemaakt! Diep respect. En knap gedocumenteerd zo tijdens de vondst! Leuke verslaglegging ook!
Wim Wiegant
·
5 september 2024 23:00, gewijzigd 8 september 2024 01:27
Leuk verhaal!
Bij de eerste twitchbare Veldrietzanger, op 18 sep 1994 op Vlieland, tijdens een Deception Tours-weekeinde, was ik voor mijn werk in India. De ramp van de tweede twitchbare, in de Sondeler Leijen in Friesland, ontdekt door Sietze Bernardus op 24 aug 2013, die helaas niet is aanvaard, werd voornamelijk veroorzaakt door het bijna onophoudelijk door meerdere mensen tegelijkertijd afspelen van het geluid van de soort.
Het voorbeeldige gedrag bij het geval van 2 september staat daarmee in schril contrast, en heeft naar mijn smaak duidelijk bijgedragen tot het succes. Hulde voor Hugo, die niet alleen de vogel ontdekte en bekend maakte, maar ook het gebeuren voortreffelijk regisseerde…!
Dušan Brinkhuizen
·
6 september 2024 16:32
Die fraaie scold opnames van Andrew Spencer werken op bijna alle continenten. Op één van zijn cuts staat een Summer Tanager op de achtergrond, dus dat zou potentieel voor opwinding kunnen zorgen, indien je het geluid kent.
Diederik Kok
·
8 september 2024 21:10
Leuk verhaal Hugo. Hele stoere vondst en, zoals Wim al terecht opmerkte, een uitstekend geregisseerde twitch door het controleerde tapen.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.