Dutch Birding · Oktober 2024
Wim Wiegant
·
6 november 2024 10:31
Hoe zou het leven van het DB Terugblik-team zijn zonder de ICT-bemoeienissen van Toy Janssen en het wakend oog van Garry Bakker?
Eén lange diarree van gebreken, vergissingen en domme fouten! Daarom en als altijd weer enorm veel dank aan beide heren voor hun inspanningen...!
Jan Hein van Steenis
·
6 november 2024 10:49
Max meldde nog een vangst van een Raddes Boszanger in Limburg:
Rudy Offereins
·
6 november 2024 11:28
Mooi verhaal weer Wim!
De foto van de Grijze wouw is trouwens van Sebastiaan Koppelle ipv Diedert Koppenol.
Alwin van Lubeck
·
6 november 2024 12:07, gewijzigd 6 november 2024 12:10
Mooi verhaal weer. Echter de Mongoolse Pieper verbleef een paar dagen op Ameland.
'Nog veel meer Mongoolse Piepers werden geclaimd, maar het hoogtepunt vormde de vogel die enige dagen op Schiermonnikoog (Fr) verbleef.'
Jan Hein van Steenis
·
6 november 2024 12:43
In NW-Spanje (Cabo Peñas, Asturië) werd op 27 oktober een Tennesseezanger gezien. Ik denk dat die bedoeld wordt i.p.v. de genoemde Gele Zanger?
Menno van Duijn
·
6 november 2024 13:40, gewijzigd 6 november 2024 13:40
KD had een Alpengiertje over NHD
"Liefhebbers van Alpen-, Huis- en Horusgierzwaluw zullen nog een tijdje geduld moeten hebben."
Eduard Sangster
·
6 november 2024 14:21
@JH, je hebt gelijk, dank je wel, wordt aangepast!
Wim Wiegant
·
6 november 2024 14:39
't Is een drukke dag...!
Alle bovenstaand aangegeven correcties en aanpassingen zijn weer aangebracht!
Han Buckx
·
6 november 2024 14:58
Dank weer voor het overzicht, Wim
Kleine correctie mbt de Ringsnaveleend: t/m 12/10 op het Vogelmeer en van 15/10 t/m 22/10 op het Kennemermeer. Vanaf 25/10 weer gezien op het Vogelmeer tot in november met nog 1 uitstapje op 29/10 naar het Kennemermeer.
Arnoud B van den Berg
·
6 november 2024 15:12
Wat betreft nearctische eenden: was er niet ook nog een mogelijk ooit weer aanvaardbare ongeringde Kokarde op Vlieland?
Michel de Lange
·
6 november 2024 15:20
Met "lijkt daarmee kansloos als eerste geval voor Portugal" bedoelde je waarschijnlijk vasteland van Portugal.
Bas Lagerveld
·
6 november 2024 15:45
Een lijvig stuk Wim! Maar weer erg leuk geschreven. Voor wat betreft dat de Daurische spreeuw een ander gevoel geeft, ben ik evenwel niet met je eens.
Ik zie het veel meer als een bevestiging van. De spreeuw is ook een lange afstandstrekker en laat de soort nou ook uit dezelfde hoek komen als de roetvlieg! Kortom, de als de ene kan, kan de ander ook :-). En laten we ook vooral niet vergeten dat de Daurische spreeuw een 1e jaars vogel was.
Wim Wiegant
·
6 november 2024 16:30, gewijzigd 6 november 2024 16:33
Alles weer aangepast!
Waar Arnoud van den Berg in zijn reactie van 15:12 u op duidt is me onduidelijk...
En, Bas, ik citeer even uit de Avifuana van Nederland:
"Bij de overige waarnemingen (behalve de onderhavige), waaronder twee uit Nederland (15 mei 1999 te Den Oever, Noord-Holland, en 5 november 1999 te Duiven, Gelderland), gaven de omstandigheden aanleiding om te denken aan een herkomst uit gevangenschap. Dat geldt ook voor een mannetje op Fair Isle, Shetland, Schotland, op 7-28 mei 1985 dat aanvankelijk als wild werd aanvaard maar naderhand toch van de Britse lijst is verwijderd".
Dat is dus het gevoel waaraan ik refereerde...
Bas Lagerveld
·
6 november 2024 16:56
Helder! Maar vanwege het periodieke gezaag aan de Dauspreeuw wilde ik tóch even een klein statement maken... :-)
Ed van Boheemen
·
7 november 2024 20:26
25 oktober werd een Woestijntapuit gefilmd en gefotogrageerd bij Meerkerk, Zouweboezem, gemeente Vijfheerenlanden, Provincie Utrecht.
Niels Gilissen
·
7 november 2024 20:42
Ha Wim,
dank voor wederom een mooi en prettig leesbaar overzicht. Deze waarneming had je waarschijnlijk over het hoofd gezien, wat niet zo gek was. Het duurde een paar dagen voordat we de ID definitief konden maken. https://waarneming.nl/observation/332378705/
Groet, Niels Gilissen
Wim Wiegant
·
7 november 2024 21:02, gewijzigd 8 november 2024 00:10
Niels, de Aziatische Goudplevier is in het overzicht opgenomen...
René van Rossum
·
8 november 2024 09:59
Mooi verslag weer !
Alleen is de foto van de Izabeltapuit niet van mij, maar van Bas vd Burg. Zie waarneming.nl
Wim Wiegant
·
8 november 2024 10:47
René,
Dat is een vergissing geweest. Ik heb de naam van de fotograaf aangepast.
Hopen dat hij alsnog toestemming voor publicatie geeft...!
Bas van der Burg
·
8 november 2024 12:32
Hoi Wim, de foto van de Izabeltapuit is van Joas de Vreugd. Ik mocht willen dat ik zulke mooie foto's maak :) :) Joas was zo vriendelijk om een paar foto's toe te sturen waarmee ik mijn waarneming kon 'opleuken'. Dus alle credits voor Joas de Vreugd!!
Leo Stegeman
·
8 november 2024 15:04
Wat betreft de Kokardezaagbek van Vlieland waar Arnou naar refereert; die zit er inderdaad al vanaf het voorjaar en pendelt daar tussen de Ijsbaan (waar hij tussen de wilde eenden van zeer dichtbij te bewonderen is) en het wad (waar hij fourageert).
Wim Wiegant
·
8 november 2024 17:13, gewijzigd 8 november 2024 17:50
Het is voor het eerst dat een foto in deze rubriek voor de tweede keer van maker verandert! Ik ga Joas maar eens toestemming vragen...!
Edwin Schuller
·
8 november 2024 20:16
Waar kan ik meer vinden over die Woestijntapuit bij Meerkerk? Ik vind niks op waarneming.nl en ook in de Utrecht-whatsapp schittert 'ie door afwezigheid?
Verder weer een leuk stukje leesvoer. Grappig detail is dat het formeel niet de eerste keer is dat iemand op 500 staat. Momenteel is dat alleen zo voor de progressieve telling en die stond al eens eerder op 500 (via link 2de opmerking onder foto). Daar zaten wat onzekerheden tussen en daarom werd 't 'm ook niet, al weet ik niet meer hoe 't precies zat maar... strikt genomen is het niet anders dan nu :):).
Ed van Boheemen
·
8 november 2024 23:29
@Edwin : Zie de app-groep Zeldzaamheden info II.
Edwin Schuller
·
9 november 2024 14:56, gewijzigd 9 november 2024 15:03
Die appgroep zit ik niet (meer) in. En er nu alsnog weer lid van worden heeft geen zin want dan kan ik alsnog niks terugvinden over oktober. Dus wellicht kan het alsnog gedeeld worden? Of beter nog; op waarneming.nl worden ingevoerd, wat sowieso een goed idee is. Het is nog steeds een beoordeelsoort én de eerste voor de provincie Utrecht.
Dan maak ik meteen van de gelegenheid gebruik om even te ventileren dat dit uiterst beroerd is doorgegeven. Voor zover ik kan zien is deze vogel niet gemeld op DBA, Whatsapp Utrecht, waarneming.nl, DBA, Telegram, of Zeldzaamhedeninfo I. En dan wel een melding via Zeldzaamhedeninfo II wat voor zover ik weet een kopie zou moeten zijn van Zeldzaamheden I? Wellicht dat men in die groep er even op geattendeerd kan worden dat dit niet voldoende is? En dat een hoop mensen dit graag eerder hadden willen weten?
Bij de hierboven genoemde Withalsvliegenvanger ging het ook al fout, dus een beetje extra aandacht hiervoor kan blijkbaar geen kwaad.
PS: ik kan me voorstellen dat dit niet de beste plek is om deze discussie op te rakelen, maar aangezien die Woestijntapuit verder nergens te vinden is heb ik niet veel keuze :).
Folkert Jan Hoogstra
·
9 november 2024 21:28
@Edwin
Ik wil daar wel wat uitleg over geven. Maandag werd een zeer slechte foto gedeeld met mogelijk een Woestijntapuit. 8 dagen na de waarneming en de determinatie allerminst zeker. Woestijntapuit is dan wel een indiensoort, maar ook geen we laten direct alles vallen soort. Ik heb de aanname gedaan dat de bron een lokale appgroep was en heb er daarom voor gekozen dit niet door te zetten naar zeldzaamheden 1, om spam in groep 1 zoveel mogelijk te voorkomen.
Er zitten tientallen mensen in beide groepen en blijkbaar had iedereen hetzelfde gevoel bij deze waarneming....?
Michiel Schoonderwoerd
·
10 november 2024 10:25
@edwin als je mij even een bericht stuurt op 0655804037 dan kan ik je de "info" nog even doorsturen, mocht je daar nog in geïnteresseerd zijn. Groet Michiel
Ed van Boheemen
·
10 november 2024 12:16, gewijzigd 10 november 2024 12:19
Ter verduidelijking: op maandag 4 november jl. werd in een lokale Alblasserwaard-app een foto en filmpje doorgestuurd waarop een (door sommigen en incl. door mijzelf gedacht) een Woestijntapuit te zien is. Op 25 oktober was die waarneming. Dag er na zat deze er niet meer. Ter identificatie en wellicht nog aanwezig (in deze tijd van het jaar) daarom deze info doorgegeven in de Zeldzaamheden II app. Dit ook vanwege de niet actueelheid vd waarneming. Edwin, ik stuur je de foto en het filmpje.
Aan de waarnemer gevraagd (vorige week) om het op waarneming.nl te zetten.
Rob Halff
·
10 november 2024 12:39
Als ik mij niet vergis was de vangst van de Limburgse Raddes in het Belgische deel dus niet in NL. Wat het dus op slechts twee gevallen brengt dit najaar.
Maartje Bakker
·
10 november 2024 16:05
Wim en Eduard weer een hele leuke verslag.
Neemt Eduard vooral de W.P. voor zijn rekening?
Wim Wiegant
·
10 november 2024 16:34, gewijzigd 10 november 2024 16:37
Maartje,
Eduard Sangster doet tegenwoordig de WP-dingetjes. Dat doet hij sinds de Tarsiger-site uit de lucht is. Hij is een heilige...! Aan zijn tekst schaaf ik nog een heel klein beetje, maar Eduard levert het meestal vrijwel perfect aan...!
Alle andere tekst schrijf ik, behalve dat Garry Bakker daar natuurlijk altijd weer een hoop fouten eruit vist en corrigeert.
Wim Wiegant
·
10 november 2024 17:17
Rob Halff,
Uhh, ik heb geen idee...!
Ik hoop dat mensen die minder ver weg wonen van de locatie in kwestie dan jij of ik daar iets zinnigs over kunnen zeggen. Ik heb het geval opgenomen naar aanleiding van een opmerking van Max Berlijn...
Edwin Schuller
·
10 november 2024 17:35, gewijzigd 10 november 2024 17:36
@ Michiel: ik heb de foto’s inmiddels gezien dus het hoeft niet meer, maar toch bedankt.
@ Folkert Jan, Ed (en anderen via whatsapp): ik snap inmiddels dat er niet al te veel ruchtbaarheid aan is gegeven om genoemde redenen. Verklaarbaar dus, al denk ik nog steeds dat het beter was geweest om de waarneming door te appen naar ‘Zeldzaamheden I’ en ‘Waarnemingen Utrecht’ (nieuwe voor die provincie!). Dat lijken mij de groepen waar deze waarneming (ook) thuis hoort. Bovendien; van de groep ‘Zeldzaamheden II’ wordt gezegd dat het een kopie zou moeten zijn van I, dat is toch nog steeds het idee erachter of niet?
Invoeren op waarneming.nl (en indienen bij CDNA) lijkt mij een goed idee, goed dat dit is gecommuniceerd naar de waarnemer!
Max Berlijn
·
11 november 2024 21:39
@Wim, Rob de vogel werd gevangen op de ringbaan Tungelroyse Beek en dat is in Nederlands Limburg.
Wim Wiegant
·
11 november 2024 22:54
Dank je Max, ik laat 'm er gewoon in staan...!
Rob Halff
·
12 november 2024 08:02
Folkert Jan Hoogstra
·
12 november 2024 20:44
@Edwin,
Nee de groepen zijn niet helemaal gelijk. In zeldzaamheden 1 wordt in principe alleen het zeldzaamste van het zeldzaamste gemeld. In die groep zit je in principe als je niet teveel spam wilt, maar wel direct bericht wil hebben als het menens is (Roetvliegenvanger bijvoorbeeld). Omdat het echter lastig is om duidelijk te maken wat nu zeldzaam genoeg is ligt de grens bij CDNA indiensoorten.
Groep twee is iets coulanter als het gaat om meldingen. Daar kijken we niet raar op van een Blauwstaart of Raddes.
Alles van 1 wordt doorgezet naar 2, maar andersom zit er dus wel een filter op. Wil je switchen van groep stuur me dan een appje.
Dat gezegd hebbende blijft Dutch Bird Alerts en de bijbehorende telegram groep leidend. Indien een soort die gemeld wordt in zeldzaamheden 1 of 2 niet direct gepiept wordt pakt het DBA team dit op en zal dit vaak alsnog doen. Het staat een ieder echter vrij om in het geval elke minuut telt zelf ook direct te piepen.
Andersom is het dus niet vanzelfsprekend (en vaak ook niet eens de bedoeling, zeker in groep 1) om gepiepte waarnemingen ook weer te delen in de appgroepen.
Mochten er meer vragen/opmerkingen zijn hoor ik het graag.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.