Fotogalerij · Dunbekwulp · 17-12-1989 · Merja Zerga, Morocco · Leo JR Boon
Wim Wiegant
·
20 november 2024 23:35, gewijzigd 21 november 2024 00:00
Wat een gave foto, of een - achteraf - indrukwekkende maar treurig makende zoals deze, wat je maar wilt...
Een andere kwestie is, of de foto's - als het de enige en de laatste van deze locatie waren - genoeg zouden zijn om als laatste waarneming te tellen.
Voor wie het artikel heeft gelezen waarnaar in eerdere recente reacties over de Dunbekwulp door de krantenartikelen en door George Sangster wordt verwezen (dit artikel), er blijft een spannende vraag knagen. Als het 95% zeker dat de soort is uitgestorven, wat betekent dit dan? Dat het niet onwaarschijnlijk wordt geacht dat de soort in maximaal 5 van de 100 zoekacties, surveys of iets dergelijks tóch nog zou worden gevonden, óf dat in maximaal 5 van de 100 parallelle universums de soort nog in leven zou zijn? Dat wordt niet helemaal duidelijk gemaakt, dacht ik. De bepaling van de waarde van 95% is ook bepaald niet hard, zal ik maar zeggen...
Hoe erg het ook is met de Dunbekwulp, het is me niet duidelijk wat dit soort abracadabra, met ongeveer 80 verwijzingen waarvan een flink aantal naar mijn smaak vooral rondzingt als een dolle, moet aantonen. Dat de Dunbekwulp naar alle waarschijnlijkheid uitgestorven kan worden geacht, dat leek al een heleboel mensen duidelijk. De schijnwetenschap die dat wil onderbouwen, daar raak ik niet van onder de indruk.
Max Berlijn
·
21 november 2024 05:30, gewijzigd 21 november 2024 05:50
“Iets bewijzen dat het er niet meer is, is extreem moeilijk” zo leerde mij de huidige nummer 1 in de DB ranking ooit. Eén zin die ik met hem vaak heb herhaald de afgelopen dagen. Aannemelijk maken is minder moeilijk en dat is al heel lang het geval bij de Dunbekwulp die ik als late twintiger gelukkig heb mogen zien. Voor mij is de publicatie van het officieel uitsterven verklaren van een soort nieuw en de hype er omheen ook, maar het is nuttig in de huidige discussie betreffende het verdwijnen van biodiversiteit dus laat gaan, laat gaan ook al is er misschien wetenschappelijk wel wat op af te dingen?. Ik heb in de vogeljaren tussen deze Dunbekwulp en nu wel vaker een soort mogen zien die tientallen jaren kwijt was en er toch op eens weer is al geloof ik inderdaad dat dit bij deze wulp niet meer zal gebeuren 😞. Gave plaatjes Leo, wat ligt er nog meer in oude dia la’s van deze soort? Scan en deel het 🙏.
George Sangster
·
7 december 2024 23:03, gewijzigd 7 december 2024 23:47
Wim schreef: "Als het 95% zeker dat de soort is uitgestorven, wat betekent dit dan? Dat het niet onwaarschijnlijk wordt geacht dat de soort in maximaal 5 van de 100 zoekacties, surveys of iets dergelijks tóch nog zou worden gevonden, óf dat in maximaal 5 van de 100 parallelle universums de soort nog in leven zou zijn? Dat wordt niet helemaal duidelijk gemaakt, dacht ik."
Verder schreef Wim: "Hoe erg het ook is met de Dunbekwulp, het is me niet duidelijk wat dit soort abracadabra, met ongeveer 80 verwijzingen waarvan een flink aantal naar mijn smaak vooral rondzingt als een dolle, moet aantonen. Dat de Dunbekwulp naar alle waarschijnlijkheid uitgestorven kan worden geacht, dat leek al een heleboel mensen duidelijk. De schijnwetenschap die dat wil onderbouwen, daar raak ik niet van onder de indruk."
In het artikel staat "The model indicates that there is a 96.0% probability that Slender-billed Curlew is no longer extant". Het is in deze context moeilijk voor te stellen wat dat precies is, immers er was maar één soort Dunbekwulp, maar dat betekent niet dat dit abracadabra is, of dat de onderliggende methoden schijnwetenschap zijn.
Het komt wel vaker voor dat er een kans wordt gehangen aan een unieke toekomstige situatie. Denk aan de kans dat de supervulkaan onder het Yellowstone Park uitbarst (0,00014 procent per jaar) of de kans dat een bepaalde planetoïde in 2046 op aarde inslaat (1 op 625). Voor deze voorspellingen zijn niet eerst duizenden megauitbarstingen van die specifieke supervulkaan bestudeerd, of werd bij duizenden eerdere benaderingen van de aarde door deze specifieke planetoïde het aantal inslagen op aarde geteld. In werkelijkheid zijn dit soort voorspellingen vrijwel altijd gebaseerd op het in kaart brengen van patronen in de reeds bekende data over deze specifieke fenomenen. Vervolgens wordt met die data een model gemaakt (of ingevuld) dat een voorspelling doet over de toekomst.
Bij het Dunbekwulponderzoek was dat niet anders. Er was een duidelijk patroon in de data. Op basis van (i) het maximaal aantal gevallen per jaar in een reeks van tientallen jaren, (ii) het patroon van de intervallen tussen gevallen en (iii) de betrouwbaarheid van die gevallen (verzameld, gefotografeerd, goed beschreven of slechts geclaimd), is de kans is berekend dat er toch nog zo'n geval komt. Er is ook een tweede methode gebruikt, gebaseerd op het bestaan van directe en indirecte bedreigingen. De in Ibis gebruikte methoden/modellen staan beschreven in twee artikelen: Thompson et al. (2017) en Keith et al. (2017).
De "96.0% probability that Slender-billed Curlew is no longer extant" kun je interpreteren als: bij 100 soorten in deze situatie zullen er op dit moment vermoedelijk ongeveer vier soorten (nog) niet zijn uitgestorven en dus ten onrechte als uitgestorven worden geklassificeerd.
Waarom is het nuttig om een uitgestorven soort formeel uitgestorven te verklaren? Het nut daarvan is: (i) het correct bepalen van het aantal soorten dat thans uitsterft, (ii) het correct bepalen van de factoren die bijdragen aan extinctie, (iii) het verstandig toekennen van de beperkte financiële middelen en mankracht voor bescherming, en (iv) het erkennen dat de soort er helaas niet meer is (awareness). Dit laatste was de reden dat dit Ibis artikel zoveel interesse wekte bij de media: voor veel leken was dit een eye-opener.
Keith, DA, Butchart, SHM, Regan, HM, Harrison, I, Akçakaya, HR, Solow, AR & Burgman, MA 2017. Inferring extinctions I: A structured method using information on threats. Biol. Conserv. 214: 320–327.
Thompson, CJ, Koshkina, V, Burgman, MA, Butchart, SHM & Stone, L 2017. Inferring extinctions II: a practical, iterative model based on records and surveys. Biol. Conserv. 214: 328–335.
George Sangster
·
20 december 2024 17:33, gewijzigd 20 december 2024 17:36
In de Nature van deze week staat een leuk essay over probabiliteit, waarin ook aandacht voor situaties zoals in Wim Wiegant's vraag: "als de probabiliteit dat Dunbekwulp is uitgestorven 96% is, hoe vertaal ik dat dan naar de praktijk?"
Spiegelhalter, D 2024. Why probability probably doesn’t exist (but it is useful to act like it does). Nature 636: 560-563.
P.S. het artikel is gratis te lezen en te downloaden als je inlogt met een Google of ORCID account.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.