Dutch Birding · November 2024
Wim Wiegant
·
7 December 2024 16:58, gewijzigd 7 December 2024 16:58
De - altijd moeizame - productie van het maandverslag was weer niet mogelijk zonder de schier eindeloze inspanningen van Toy Janssen en Garry Bakker. Hulde daarvoor ...!
Laten we allemaal hopen dat zij beiden beloond worden met het ontdekken van een knettergave soort...!
Bert de Bruin
·
7 December 2024 19:09
Scherpe studenten van het onbegrijpelijke....Ik wou dat ik het zelf had verzonnen, Wim!
George Sangster
·
7 December 2024 21:44
Het kopje "Kijk eens om goed je heen" zou ik even verbeteren in "Kijk eens goed om je heen". Verder hulde voor deze sappige samenvatting.
Ruud van Beusekom
·
7 December 2024 22:28
Heb je de Kleine Alken bewust weggelaten, Wim? Ik vind die nog altijd spannender dan Witbuikrotganzen...
Wim Wiegant
·
7 December 2024 22:56, gewijzigd 8 December 2024 13:12
* George, ik zie dat mijn management-team dat al voor mij heeft gedaan...!
* Ruud: Ik heb het gisteren uitgeteld - en dat is geen grapje -, er zijn 88 niet beoordeelde soorten die bespreking verdienen of kunnen verdienen, als ze gezien worden.
Natuurlijk hoort de Kleine Alk daar ook bij, maar ik ben nu eenmaal verliefd op de Witbuikrotganzen van Breskens ...
Ik zet de Kleine Alk er alsnog in...
Rinse van der Vliet
·
8 December 2024 10:20
En de Siberische Boompiepers?
Wim Wiegant
·
8 December 2024 12:05, gewijzigd 8 December 2024 12:17
Zowel Kleine Alk en Siberische Boompieper zijn in het overzicht opgenomen, met dank voor het attenderen...
Rob van Bemmelen
·
9 December 2024 10:18
Over de 'Zucht/Stormsmient' van Spaarnwoude: ik vermoed dat de waarnemingen vanaf 19 november betrekking hebben op een tweede vogel met een normaal getekende wang. Zie bijvoorbeeld hier en hier. Ik zie op geen van de foto's van 19 november of latere datums nog een heel duidelijk geel gezicht en voorkant van de wang, met deze als mogelijke uitzondering - maar dat kan ook belichting zijn?
Han Buckx
·
9 December 2024 15:30
Wellicht, Rob. Wel frappant, in 2001 was de laatste waarneming van een Amerikaanse Smient in Zuid-Kennemerland en dan zouden er nu (mogelijk) 2 verschillende vogels in één maand opduiken!?
Ik vermoed echter toch dat het steeds om dezelfde vogel gaat. Op 3/11 heb ik deze eend aan het begin van de middag gezien in fel zonlicht. De eerste foto's lieten toen een erg lichte/gele wang zien, iets dat in het veld minder opvallend was, vooral als de wang zich in de schaduw bevond. Wel werd er toen al gedacht aan de mogelijkheid van een Stormwigeon (lokale Appgroep). Aan het einde van de middag was de wang al minder opvallend, zie bovenstaande foto van Arnoud en deze . Belichting en/of instelling van de camera speelt daarnaast ook mee, lijkt me.
In het artikel voor de Fitis (: verenigingsblad van de VWGZK) heb ik al gewezen op het niet geheel "matchen" van de Westhoffplas-vogel met een "echte" Stormwigeon, zoals op deze foto's. Ik kan me dus wel vinden in de tekst van Wim: een "halve" Stormsmient.
De waarnemingen (en foto's) later in de maand november waren allemaal onder matige omstandigheden/slecht licht/vogel ver weg. Het geel van de wang lijkt dan nog minder opvallend, alhoewel een streepje zonlicht de wang toch weer wat doet oplichten, zoals op deze 2 foto's.
Rob van Bemmelen
·
10 December 2024 08:59
Bedankt Han! Dat het toch om één vogel gaat en dat de verschillen inderdaad met belichting te maken hebben is een meer parsimone oplossing!
Alwin van Lubeck
·
10 December 2024 21:46
Op 2 november was er ook nog een Pallas' Boszanger in de Marnewaard, Groningen ;-)
Wim Wiegant
·
11 December 2024 00:04, gewijzigd 12 December 2024 17:30
Alwin, dat november het nieuwe oktober is gold inderdaad niet voor loofzangertjes...!
Ik heb het geval - laat, maar hopelijk niet té laat - in de tekst opgenomen.
Alwin van Lubeck
·
12 December 2024 10:58
Dank Wim voor het alsnog toevoegen en uiteraard ook voor alle tijd die je er in steekt!
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.