Dutch Birding · Brileider op Texel!
Sven Valkenburg
·
15 January 2025 11:25, gewijzigd 15 January 2025 11:26
Wim Nap
·
15 January 2025 12:07
Fantastisch Elian en Maurice! Heel erg bedankt! Wat een vondst!
Wim Wiegant
·
15 January 2025 12:12
Ik wou dat ik op deze manier ook een keer "wat tijd over had"...!
Wat een sensatie, deze super-de-hieper...!
Ed van Boheemen
·
15 January 2025 12:17
Wat een vondst!!! En super snel vastgelegd en doorgegeven!!! Petje af!!! Gefeliciteerd met deze super ontdekking!! Gisteren, dinsdag, mega genoten van de vogel!!! Wat een soort!!!!
Jaap Denee
·
15 January 2025 13:05, gewijzigd 15 January 2025 16:26
Elian en Maurice, wat een ongelofelijke droomvondst! Dank jullie wel voor het keurige documenteren en het snel doorgeven van deze waarneming. Hierdoor was de vogel nog op de eerste dag haalbaar. Chapeau! Dit is er één in de orde van grootte die nog heel lang door heel vogelend Europa heen echoot.
En Rodny: lekker geschreven en dank ook, kerel, voor het effectieve checken, het doorgeven en het ter beschikking stellen van je scoop op maandagmiddag iets na vieren. Volgens het boekje!
Tiemen De Smedt
·
15 January 2025 13:05
Wat een fantastische vondst!! Fijn om dit soort verhalen te lezen.
Hopelijk blijft de vogel nog eventjes want 100-en andere vogelkijkers uit gans Europa zullen de komende dagen willen komen kijken.
Op deze vogel zullen nog meer vogelkijkers afkomen dan de Sperweruil en Roodkeelnachtegaal denk ik.
Diederik Kok
·
15 January 2025 13:14
Veel vogelaars zullen voor altijd onthouden 'waar was je op het moment dat de ontdekking van de Brileider bekend werd'. Een ontdekking van de absolute buitencategorie. Gefeliciteerd en dank Elian en Maurice, ook voor de snelheid van doorgeven en bevestiging (dank Rodny). Ik heb op deze plek vaak gedroomd van Brileider (als het ooit zou kunnen, dan hier...), maar dat echt zou gebeuren had ik nooit gedacht.
Arnoud B van den Berg
·
15 January 2025 13:37, gewijzigd 15 January 2025 13:39
Er zijn mensen die alleen voor deze soort in juni naar Alaska wilden afreizen. Dat kunnen ze nu annuleren. Kun je afstrepen tegen alle verplaatsingen vanuit heel Europa naar Texel voor deze vogel: hopelijk blijft hij in ieder geval tot en met het weekend, misschien wel maanden nog. Kortom, Elian & Maurice (en ook de hulpvaardige Texelaars): bedankt!
Sebastiaan Koppelle
·
15 January 2025 13:53
Waanzinnige vondst! Gefeliciteerd! Zo stond ik zaterdag nog op de Brouwersdam naar Eiders te kijken met in mn achterhoofd de nihile kans op een koningseider... Brileider uiteraard niet eens als reële optie overwogen, dat kan gewoon niet...toch? Jullie bewezen het tegendeel! Ik heb er vanochtend fantastisch van genoten, dank daarvoor!
Arjan Dwarshuis
·
15 January 2025 13:57
Het hele zelfontdekspelletje voelt ineens heel zinloos, nu er twee mensen in Nederland rondlopen die deze kraker op hun lijst hebben. Ik zou er al mijn vondsten voor inleveren. Voor mij persoonlijk stond deze soort in de top 10 meest gewilde soorten op aarde. De combinatie van wereldwijde zeldzaamheid en schoonheid maakt dit naar mijn mening niet alleen het gaafste geval ooit voor Nederland, maar voor heel Europa. Ik zou echt niet weten wat hier tegenop kan. Zelfs geen enkele albatros, uil of zandhoen. Of er moet een keer een lepelbekje bij westhoek opduiken...
Edwin Russer
·
15 January 2025 14:06, gewijzigd 15 January 2025 15:41
Zoals Diederik al zegt’ waar was je op het moment dat de vogel bekend werd gemaakt’ Maar elke keer als ik langs die plek rijdt, tijdens ons jaarlijks weekje op Texel, zal ik weer die siddering, spanning en ontlading voelen. Elian en Maurice: jullie namen staan voor eeuwig gegrift in de Nederlandse vogelverhalen van ontdekkingen die je als een holy grail kunt beschouwen, eigenlijk is deze knaller wel de holy grail en vraag mij echt af welke deze nog gaat overtreffen! Ontzettend bedankt voor de ontdekking en het snelle doorgeven, ik kon niet op de dag van de ontdekking maar gisteren van deze prachtvogel genoten.
Jan van der Laan
·
15 January 2025 15:34, gewijzigd 15 January 2025 15:54
Fantastisch, Elian en Maurice, heel erg bedankt. Elian treedt toe tot het steeds groter wordende lijstje van vrouwelijke vogelaars die een goede soort ontdekten, houd dit vast, blijf vogelen!
Dick Groenendijk
·
15 January 2025 15:38
Heel bijzonder! Ik zit hier nog steeds na te gloeien. Ik begrijp dat een echte goeie soort (zoiets als een Pacifische Parelduiker) tegenwoordig benoemd wordt als een RAMMER. Ik heb het idee dat dit dan een soort Overgroot-RAMMER moet zijn. Heel veel dank!
Patrick Bouthoorn
·
15 January 2025 16:10
Het was dan wel geen lifer voor mij, maar 32 jaar na Barrow, Alaska kun je hier alleen maar van dromen. En dat in Nederland. Heel vogelend Europa komt hierheen. Als ie blijft krijgt Texel een piek in hotelovernachtingen in deze slappe periode. Ook de hoteleigenaren denken over een paar jaar terug. Weet je nog januari 2025. De Brileider. Geweldige vondst van Elian en Maurice. Bedankt.
Peter Links
·
15 January 2025 16:33
Gelukkig de mogelijkheid om jullie nog op deze manier te kunnen bedanken!
Wat een fantastische vondst en jullie snelle doorgeven inclusief foto maakte voor velen (en mij) de 15h30-boot nog haalbaar. Dank Elian & Maurice, voor deze 'Mother of all'...
Willem Bosma
·
15 January 2025 17:48
Mooi verhaal, wat een onverwachte megaontdekking, bedankt, ook voor het snelle doorgeven. Ik (en ik denk velen met mij) kon mijn ogen niet geloven toen afgelopen maandagmiddag deze soort werd gemeld. Zo sta je in Friesland rustig in het bos vogels te kijken, zo sta je een dikke 2 uur later op Texel naar een mannetje Brileider te kijken.
Vol ongeloof bekeek ik de foto en kreeg ik een kleine hartverzakking. Deze heeft ooit weleens door mijn hoofd gespookt tijdens het vogels kijken, maar niet verwacht deze in NL te gaan zien. Nog steeds aan het nagenieten. Nogmaals bedankt, deze ontdekking ga je niet snel overtreffen.
Leo JR Boon
·
15 January 2025 18:59
Het kwartet van eiders is compleet en dat allemaal in Nederland. Het koste mij wel 43 jaren minus twee dagen.
Alleen een Keizerspinguin kan dit overtreffen!
George Sangster
·
15 January 2025 19:49, gewijzigd 15 January 2025 20:03
Het was zo onwaarschijnlijk, en het is toch gebeurd! Geen patroon te bekennen, dus een echte Zwarte Zwaan.
Vanochtend in de trein onderweg naar de vogel las ik het boek 'The Improbability Principle' (over hoe het komt dat superonwaarschijnlijke dingen toch gebeuren en eigenlijk best vaak gebeuren). Ik vond het wel toepasselijk op weg naar deze Übereend.
Het is ook wel prettig (althans voor mijn onderbuik) dat deze arctische vogel hier in de winter is opgedoken en driftig zeevruchten aan het opduiken was.
Ben Wielstra
·
15 January 2025 19:54
Bedankt en gefeliciteerd. Twitchen doe ik eigenlijk al heel lang niet meer, maar toen dit nieuws (bij mij verlaat) doorkwam voelde ik een zenuwachtigheid die ik helemaal niet meer gewend was. Heel gaaf toen-ie gisteren ineens m'n beeld in kwam vliegen en voor me neer plofte. Wat een totaal krankzinnige soort. En ik haat eenden!
Peter Lindenburg
·
15 January 2025 20:13
Mijn eeuwige dank aan de ontdekkers! Ik heb mijn dochter van 11 eerder uit school gehaald vandaag, zodat ze deze extreme dwaalgast die misschien wel nooit meer overtroffen gaat worden kon zien. Het was wel erg spannend met de dichte mist... Morgen heeft ze wat moois te vertellen in de klas!
George Sangster
·
15 January 2025 20:22, gewijzigd 15 January 2025 20:23
Ben,
Eenden zijn fantastisch. Wist je dat sommige eenden vlees eten? En dat de langste penis ooit gemeten bij een vogel, van een eend was (42,5 cm)? En dat sommige eenden goud eten en andere eenden wel 80 meter (240 feet) diep kunnen duiken?
Jan Hein van Steenis
·
15 January 2025 22:14, gewijzigd 15 January 2025 22:21
Een ongelofelijke soort, die bovendien ook nog eens leuk gedrag vertoonde (zoals Jaap onder zijn foto beschrijft).
En voor die zelfontdeklijst blijf ik gewoon op een Fuut op mijn local patch hopen!
Maar wat is er met de eerste meldingen via de Dutch Bird Alerts gebeurd? Het zou toch leuk zijn het ongeloof na te kunnen lezen...
Guus van Duin
·
15 January 2025 23:36, gewijzigd 15 January 2025 23:42
Mijn hemel, jezelf moeten knijpen omdat je denkt dat het een droom is …
Ik had al heel lang een afspraak staan met oud-collega Eric Fokke, die op de Lofoten woont: 'Als er bij jou een Brileider opduikt, spring ik in het vliegtuig’. Heb hem intussen laten weten dat die afspraak kan vervallen. Mijn top-vier nu: Brileider, Ibisbill, Lepelbekstrandloper, en de Long-billed Thrush die ik lang geleden filmde.
Maar dit slaat dus alles, op 1 met stip: wat een waarneming ..! Dank jullie wel, Elian en Maurice, het natrillen duurt voort ...
Jan van Laar
·
16 January 2025 00:46
Ook voor mij een goede reden om naar Texel af te reizen en weer eens een "nieuwe soort" te zien. Alle redenen hiervoor genoemd heb ik ook gehad om de Texelse hoteleigenaars en mijzelf gelukkig te maken. En wat leuk om oude bekenden weer te zien, het was al lang geleden.
Ruud van Beusekom
·
16 January 2025 08:35
Elian is ook DJ zag ik. Had Maxi Priest van Faithless toch gelijk: God is a DJ
Rob Halff
·
16 January 2025 10:10, gewijzigd 16 January 2025 10:11
Ongekend wát een soort!! Deze hadden weinigen op hun netvlies staan (ik in ieder geval niet). Elian en Maurice super super bedankt voor deze fantastische vondst. Ook grote dank aan Rodny en de overige texelse vogelaars voor de goede en snelle berichtgeving en alle updates. Veruit de beste soort van mijn Nederlandse én Europese lijst. Ongelofelijk!
Arjan Dwarshuis
·
16 January 2025 10:33
Voor de liefhebber, morgen omstreeks 15:45 ga ik het tijdens mijn vaste vogelrubriek bij Humberto (Radio 1) uitgebreid hebben over de brileider.
Patrick Bouthoorn
·
16 January 2025 14:46, gewijzigd 16 January 2025 14:47
Voor wie deze Brileider nog eens in zijn broedgebied wil bekijken moet wel snel zijn. Sinds 2020 liggen er plannen voor wegen aanleg in de omgeving van Utqiaġvik. Verschillende corridors worden overwogen. Met name de technical memorandi 11 en 12 zijn interessant om te lezen. Hierin worden IJsbeer, Brileider en Stellers Eider genoemd.
PS: Hoe kan ik hier een pdf uploaden?
Jan van der Laan
·
16 January 2025 16:09, gewijzigd 16 January 2025 17:33
Een pdf uploaden kan uiteraard niet, tenzij je een bevriende hacker weet die de site eventjes kan platleggen. Wel kun je in een link verwijzen naar een pdf via een hyperlink. Hoe je een hyperlink maakt, wordt beschreven in deze workshop.
HIer een voorbeeld van een hyperlink naar een pdf bestand. Het gaat over een onbezonnen reis van twee dekselse jongens die graag Brileiders wilden zien. Hoe het afliep, de voorplaat verklapt al een boel.
Peter de Knijff
·
16 January 2025 16:24
Sorry Jan, link naar die twee dappere onbezonnen jongens werkt niet...
Jelle Scharringa
·
16 January 2025 16:44
tijd voor een workshop, Jan !
Jan van der Laan
·
16 January 2025 17:34, gewijzigd 16 January 2025 17:34
Ik weet niet wat jullie digibeten de hele dag doen!
(zat een slash teveel in, my bad)
David Uit de Weerd
·
16 January 2025 18:53, gewijzigd 16 January 2025 19:16
Elian en Maurice: geweldig bedankt, morgen weer naar TX! @Jan: gave trip en verslag! @Ruud: van Insomnia hadden velen maandagnacht last van. 😉
Robert Keizer
·
16 January 2025 19:35
@David met de trein naar TX ? 😉
David Uit de Weerd
·
16 January 2025 19:38
😬😉. Meerijden. 😉
Patrick Bouthoorn
·
16 January 2025 20:03
@Jan. Jullie tocht was min of meer reden voor ons om ook die kant op te gaan. Ik vloog alleen naar Vancouver en ben via Calgary voor wat prairie naar Banff en Jasper NP gereden. En toen wij toch bezig waren maar meteen over de Alaskan Hwy naar Anchorage. Een prachtige route door Yukon. Nog nooit zoveel beren en elanden gezien. Toen Pribilofs, Kenai schiereiland, Denali en Barrow. En vanuit Anchorage terug en via Cassiar Hwy door West British Columbia naar Vancouver. Twee dagen Vancouver Island was het sluitstuk na 5 weken en 12000 km rijden.
Link komt er aan.
Patrick Bouthoorn
·
16 January 2025 20:13
Bedreiging voor brileidereend?
Hier wat interessant leeswerk over het broedgebied van Brileiders en Stellers Eiders en mogelijke bedreigingen.
Roel Schwartz
·
16 January 2025 20:26
Mooi rapport Patrick met een zeer uitgebreid onderzoek.
Lieven De Temmerman
·
17 January 2025 09:38, gewijzigd 17 January 2025 09:39
Naast de obligatoire maar welgemeende 'dank u!' aan Elian en Maurice, en ook dank aan George om mijn mannelijk ego te doen krimpen met zijn weetjes over Lake Duck en andere:
Een bevriende Brit zoekt een lift, vrijdag 24 januari, net na tussenlanding op Schiphol om 5u 's ochtends. Ik kan me inbeelden dat er die dag nog mensen rijden en Schiphol passeren op weg naar Den Helder. Hij wou al op zoek naar een taxi (en ik heb al de trein aan hem voorgesteld, taxi leek me overkill en niet zo handig als een lift), maar hij zou in de vroege namiddag terug op Schiphol moeten zijn, dus het mag/moet vooruit gaan.
Wie hem uit de nood wil helpen (al is het maar voor de heenrit, hij sprak ook al van desnoods zijn vlucht in de namiddag te verplaatsen) mag mij altijd even mailen! (en excuus voor off-topic te gaan)
Wouter Puyk
·
17 January 2025 15:52
Wat een leuk opgeschreven en anekdotisch verhaal Elian en Maurice, alsof jullie al jaren meelopen met dit spel, en dat is misschien ook wel zo!
Er is geschiedenis geschreven!
Eric van Andel
·
17 January 2025 17:52, gewijzigd 17 January 2025 17:55
Ik vogel pas 2 jaar maar toch. Een Maleo zien op Sulawesi Indonesië was al een redelijk hoogte punt in mijn "jonge" vogelcarriëre . Maar deze "jongen" in eigen land overtreft dit toch!
Maurice Prins & Elian Hijne
·
19 January 2025 18:13
Heel erg bedankt voor alle mooie, ontroerende en overweldigende reacties!
Blij dat de Brileider heeft besloten nog even op Texel te blijven, zodat zoveel vogelaars van ‘m konden en kunnen genieten!
@Rodny Stolk Mooi verhaal, superleuk om te lezen wat er na zo’n melding allemaal gebeurt achter de schermen van twitchend Nederland :).
@Ruud van Beusekom, jij was altijd één van onze vogelgoden, dus ga de orde der dingen nou niet omdraaien ;)
Remco Hofland
·
19 January 2025 18:58
@Diederik, ik zat in een busje in Bangladesh met nog zes Nederlandse medevogelaars. Ik kon, als enige met een Bangladese SIM-kaart, de melding plus foto meteen doorpassen aan Garry, die bijna uit het busje viel van ongeloof en de dagen erna best wel gespannen was of de vogel even zou blijven. Ondertussen hebben Garry cs de vogel gezien maar zit ik nog even in Azië. Met mijn beide medereizigers heb ik het semi-serieus gehad over ‘even op-en-neer’ naar NL en hoe dat ons € 9.000 zou opleveren (Guwahati-Amsterdam-Guwahati is maar € 1.000 en een reis naar Alaska toch snel €10.000) maar ik geloof dat we toch hebben besloten te blijven. Al doet het wel pijn, deze ultieme soort in de wachtkamer te moeten zetten, en dat zelfs ondanks de twee fantastische Tijgers die we vanmiddag zagen!
Garry Bakker
·
19 January 2025 20:43, gewijzigd 19 January 2025 20:49
"Best wel gespannen" is nog de mildste kwalificatie, na de ontdekking van de duiker twee weken vóór thuiskomst en dan die eend erbij, de beste vogel in NL ooit die het flikt precies ontdekt te worden in een relatief korte periode van je leven dat je níet in het land bent... (de Roetvlieg missen had ik verdiend, dit niet!). Het kwam allemaal goed en dat gaat bij jou vast ook wel gebeuren Remco.
Lennart Verheuvel
·
20 January 2025 08:17
Alaska is goedkoper dan je denkt Remco! Iig goedkoper dan 10.000 euro. Maar je zit nu toch in een van de mooiste delen van India dus probeer daar ook maar van te genieten. Tragopannetjes zijn ook mooi! Voorlopig lijkt de eider nog geen aanstalten te maken om weg te gaan.
Jan Hein van Steenis
·
20 January 2025 08:54, gewijzigd 20 January 2025 08:59
De vlucht naar Utqiagvik/Barrow vanuit Anchorage is $300, maar daar komen dan nog auto, hotel en eten bij. Is allemaal ook duur en vooral lastig te regelen.
Echt tranentrekkend duur zijn Whiskered en Least Auklet; die moeten nog even wachten...
Overigens zijn bijna alle Engelse vogelaars die ik ken de afgelopen week op Texel geweest (behalve degene die vorig jaar in Barrow was).
Patrick Bouthoorn
·
20 January 2025 09:32
Least, Crested en Parakeet zijn goed te doen op St Paul Island, Pribilofs. Ik ben toen 3 dagen met Reeve Aleutian Airways gegaan en dat was toen al duur. Whiskered is inderdaad lastiger op de Aleoeten, want dan moet je naar Dutch Harbor vliegen (nog duurder $1500) of met die postboot. Weet niet of die nog bestaat.
Jan Hein van Steenis
·
20 January 2025 10:11, gewijzigd 20 January 2025 10:11
Een excursie naar St Paul kost inmiddels zo'n $4000 en dan moet je maar hopen dat het vliegtuig kan landen!
Lennart Verheuvel
·
20 January 2025 11:21, gewijzigd 20 January 2025 11:23
Wie weet wat Texel ons nog meer gaat brengen :) Voor die alken was overigens mijn idee om ooit zo'n boottocht te doen langs Rusland waarvan er ook wel verslagen op deze site hebben gestaan. Geen idee wat er daarna qua soorten nog over is, maar dat leek me het meest kosteneffectief. Over 10 jaar kan het vast wel weer...
Patrick Bouthoorn
·
20 January 2025 11:44, gewijzigd 20 January 2025 11:47
Zo duur al, Jan Hein. En van het landen dat klopt. Toen wij terug moesten was mist een aardig probleem. Ik was blij dat onze Lockheed Electra (dat was in 1993 nog zo) opeens toch kon landen. Er schijnt ergens een point of no return te zijn en dan vliegt ie zo weer naar Anchorage terug.
@Lennart. Volgens mij is Max ooit met zo'n boot van Japan via Kamtchatka naar de Aleoeten gegaan.
Jan Hein van Steenis
·
20 January 2025 13:24
Een deelnemer aan de "Ring of Fire" trip een paar jaar terug moet Least Auklet nog zien, maar die kan blijkbaar wel 's winters in Japan.
Otto Plantema
·
20 January 2025 16:16
Droomvondst.
(Bril)eiders in Barrow en alken op de Pribilof islands waren voor mij ook buiten-categorie (in 2009 en 2014). Blijft een aanrader !!!
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.