Fotogalerij · Roetvliegenvanger · 25-01-2025 · Reehorst, Ede · Arnoud B van den Berg
Arnoud B van den Berg
·
27 January 2025 12:08, gewijzigd 27 January 2025 12:09
De lezing van Magnus was een eye-opener. Ik begrijp nu dat vliegenvangers (zoals Roetvliegenvanger) en gorzen vanwege de uiterst korte zomer in het hoge noorden van Siberië na het broeden eerst een eind zuidwaarts trekken om pas tijdens die tussenstop te beginnen met het ruien van het verenkleed.
Ben benieuwd wat dat uiteindelijk zal betekenen voor Siberische dwaalgasten die, soms in gesleten kleed, rond juli-augustus in Europa opdoken en (vanwege 'gekke tijd') als kooivogel werden afgewezen.
Te denken valt aan de Roetvliegenvanger van Helgoland (jarenlang bekend staand als Bruine Vliegenvanger) die vanwege wat kleine beschadigingen en (vermoedelijk vooral) de datum (16 augustus 1982) als escape op de Duitse lijst staat (Dutch Birding 27: 204-205, 2005). En wat te denken van een 'Emberiza elegans' in augustus 1989 in NP Zuid-Kennemerland?
Jan Hein van Steenis
·
27 January 2025 12:22
Ja, ik vroeg me ook af of er meer vroege gevallen in de prullenbak waren verdwenen, vooral van gorzen natuurlijk.
Bij de Yellow-throated Bunting lijkt me daarvan geen sprake. Het is geen echte "Siberische" soort (meer een "Amoerland"-soort). Hij trekt niet ver en komt pas laat in zijn overwinteringsgebieden in Korea (waar hij ook een algemene broedvogel is) en Japan aan.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.