Fotogalerij · Grasshopper Buzzard · 26-02-2025 · Kedougou, zuidoost Senegal · Eduard Sangster

Wim Wiegant
·
5 March 2025 23:12
Ik vind het toch maar matig gedocumenteerd...

Eduard Sangster
·
6 March 2025 07:27
Je hebt gelijk Wim, de volgende keer zal ik beter m'n best doen ;)

Gijsbert van der Bent
·
6 March 2025 11:56
Leg dat van die grote en kleine wp in deze nog even uit Eduard.

Eduard Sangster
·
6 March 2025 12:55
De grote WP is itt de kleine WP inclusief Iran, het gehele Arabische schiereiland en geheel Algerije.
Maar de kleine WP is inclusief de noordelijke delen van Tjaad, Mali en Mauretanië, itt de grote WP.
De grote WP volgt landsgrenzen. De kleine WP grenzen doorkruisen vooral 'lege woestijn'.

Bert de Bruin
·
6 March 2025 19:15
Dutch Birding volgt landgrenzen in Noord Afrika. Ik weet even niet uit mijn hoofd of anderen (Shirihai & Svensson, Mitchell) dat ook doen... Bij de DB boundaries is het maar te hopen dat Westelijke Sahara niet zelfstandig wordt, anders zijn we een paar leuke soorten kwijt;-)

Eduard Sangster
·
6 March 2025 20:12
Contra Mitchell, the southern border of the Western palearctic defined in the book of Shirihai & Svensson runs along the jagged political borders of Egypt, Libya and Algeria, excluding northern parts of Chad, Niger, Mali and Mauritania. This may have caused a ‘loss’ of some Sahel species. In this book, the authors mention that this was done mainly for pragmatic reasons, to keep a birder-friendly Western Palearctic list.
Kortom: de WP grenzen van Mitchell zijn het wijdst, daarna DB en Shirihai & Svensson die ik de 'grote WP' noemde en dan de 'kleine WP'. Deze laatste wordt buiten NL en Israël het meest gebruikt, maar daar zit ook stevig lijstbelang achter...
Eric Jan Alblas
·
7 March 2025 13:49
Zelf spreek ik liever van de 'klassieke WP' in plaats van de 'kleine WP' omdat deze gebaseerd is op 'Birds of the Western Palearctic' (Cramp), waarin de definitie van dit afgebakende gebied wordt beschreven en die lange tijd de standaard is en was. Ook bijvoorbeeld netfugl.dk hanteert nog altijd deze WP-grenzen, die ook wel de 'WP sensu BWP' worden genoemd.
Het verschil tussen de WP sensu BWP en de 'grote(re)' WP wordt beschreven in dit artikel, compleet met kaarten. De grote(re) WP bevat het hele Arabische Schiereiland en Iran en in Mauritanië, Mali, Algerije en Niger ligt de zuidgrens op 20 graden in plaats van 21 graden noorderbreedte. Het uiterst zuiden van Algerije (zuid van 20 graden noorderbreedte) ligt echter nog steeds buiten de grote(re) WP en deze hoogtegraad volgt ook geen landsgrenzen. In Tsjaad en Egypte zijn geen verschillen tussen de WP sensu BWP en de grote(re) WP en in beide gevallen valt de Halaib-driehoek daar buiten.
Het lijstbelang tussen de WP en BWP en de grote(re) Wp zie ik niet zo in Afrika. De Tibesti-regio van Niger en Tsjaad (onveilig om te bezoeken) valt immers in zowel de 'kleine' als de grote(re) WP en soorten als Nubian Bustard en Pygmy Sunbird komen daar 'gewoon' als broedvogels voor. Wel is het natuurlijk een feit dat op het Arabisch Schiereiland en Iran veel soorten voorkomen die je in de WP sensu BWP niet of alleen met veel moeite kunt zien.

Eduard Sangster
·
7 March 2025 14:41
DB en Shirihai & Svensson hanteren de landsgrenzen in Afrika, itt Mitchell en BWP.
Het lijstbelang waar ik naar refereerde zit 'm inderdaad in het Arabisch Schiereiland ;)
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.