Dutch Birding

Dutch Birding · Oproep: Search for Lost Birds!

Lieven De Temmerman

Lieven De Temmerman
 ·  21 May 2025  14:49

Ik zal mijn best doen om er deze zomer een Biak Myzomela uit te peuteren! Groeten, Lieven, 21 jaar oud.

Thijs de Groot

Thijs de Groot
 ·  21 May 2025  19:12

Leuk initiatief, zou zo mee willen doen, alleen jammer van de leeftijdsdiscriminatie ;-)
Peter Adriaens

Peter Adriaens
 ·  22 May 2025  13:18

Haha, ja. 

Maar serieus: vanwaar die leeftijdsdiscriminatie en is die wel wettelijk in orde?

George Sangster

George Sangster
 ·  22 May 2025  21:47, gewijzigd 22 May 2025  22:04

Leuk initiatief, maar die leeftijdsbeperking vind ik jammer. Er is namelijk veel meer voor nodig om een soort te herontdekken dan jeugdig enthousiasme, reislust en goede ID-vaardigheden.

Zelf heb ik een prachtig project in deze categorie, waar ik al enige tijd in heb geïnvesteerd. Dankzij DNA-werk heb ik een beter beeld van hoe ik moet zoeken. De veldwerkcomponent heeft als voornaamste beperking een gebrek aan geld. Ik ben geen 18-30 meer dus dit project komt niet in aanmerking. Dat is jammer, maar ik begrijp dat er keuzes moeten worden gemaakt. 

P.S. Biak Myzomela staat genoteerd als 'Lost' sinds 1937 maar een recent overzichtsartikel schreef over dit taxon: "Obtained by four collectors and recorded by c. 30% of recent visitors. Ripley found it ‘A shy, nervous species associating in flocks with other nectar eaters or occasionally in groups of two or more in vine-covered forest trees.’ KDB too has found the species scarce and observed it infrequently, occasionally singles feeding quietly c.6 m up at the forest edge. During the 1982 visit to southern Supiori KDB watched a small group foraging with a mixed-species flock in primary forest on limestone karst at c.100 m elevation above Kuneff." (p. 45).

Peter de Knijff

Peter de Knijff
 ·  24 May 2025  11:23

Als dit een puur prive gefinancierd initiatief is dan kun je er net zoveel eisen aan stellen als je wilt. Bij veel overheidsprojecten is dit anders, maar ook daar zijn er weldegelijk beperkende criteria mogelijk. 

Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.

Feedback?