Dutch Birding · De Kite Stabilized APC 60 ED - Revolutie in de telescoopbranche?

Gert Ottens
·
9 June 2025 15:01, gewijzigd 9 June 2025 15:05
Helemaal eens met Vincent. Fantastisch apparaat! Heb het nu een paar keer gebruikt/getest en ben echt zwaar onder de indruk van het kalme en tegelijk scherpe beeld. In Nederland alleen leverbaar bij Ringfoto Focus, Camera Express, Verrekijkershop en in de winkel van Vogelbescherming Nederland. Bij die laatste krijgt men overigens ook nog eens een aantrekkelijke korting als lid.

Diedert Koppenol
·
9 June 2025 15:03
Lammert van der Veen
·
9 June 2025 17:40
Fraai apparaat maar hoe zit het met waterbestendig in een regenbui?
Gerbrand van der Weg
·
9 June 2025 18:41
@Lammert de scope heeft een IPX7 rating, dus dat moet goed genoeg zijn om 'm een tijdje in de regen te gebruiken.
Peter van Santbrink
·
9 June 2025 19:58
klinkt interessant, is deze ook geschikt voor brildragers of verlies je veel beeldbreedte
Roef Mulder
·
9 June 2025 20:21
Hier ook een tevreden gebruiker, perfect voor in de fietstas om snel even verre steltjes of meeuwen te checken. De scherpte haalt het niet bij een Swarovski maar de meerwaarde zit vooral in het gebruiksgemak; de stabilisatie werkt super en het is een kwestie van seconden hem paraat te hebben. En ik heb al even wat geprobeerd en ben er van overtuigd dat deze scope nieuwe mogelijkheden gaat geven voor gebruiksvriendelijk digiscopen (point en shoot, uit de hand!)

Marc Plomp
·
10 June 2025 09:51
Wij hebben hem ook uitvoerig getest. Als brildrager een stuk minder bruikbaar. Door de vormgeving van de eyecup schuur je met je bril steeds tegen de brede metalen rand van de eyecup aan, niet prettig voor je bril. Als je de eyecup iets uitdraai, mis je behoorlijk wat beeldbreedte. Overigens is onze bevinding dat je uberhaupt wel wat beeldbreedte mist. De stabilisatie werkt overigens fantastisch maar optisch kan het niet tippen aan de betere telescopen zoals Kowa en Swarovski. Overigens hebben Swarovski en Opticron ook laten weten met een gestabiliseerde telescoop te komen. Dan heb je naar verwachting optisch een betere telescoop, afwachten of die ook zo goed stabiliseren.

Joachim Bertrands
·
10 June 2025 20:28
Interessante opmerking Marc. Op mijn recente tour in NE Mexico testte ik Kite's KSP 80 HD2 25x50 telescoop uit (niet gestabiliseerd, weliswaar). Als gids dus misschien wel eerst even een ongemakkelijk moment om tussen alle Swaro's plots een Kite boven te halen.
Wel bleek mijn tele de absolute favoriet tijdens de reis, en werd er steeds vol ongeloof gereageerd over hoe het kon dat het die scope een helderder, scherper beeld bleek te geven.
Je kan appelen met peren vergelijken inderdaad, en gaan discussieren over details, maar wel weet ik dat de 'Big 3' er niet meer zo torenhoog meer bovenuit lijken te steken dan enkele jaren geleden. Ik kijk voorts ook graag uit naar de gestabiliseerde Swaro waar je melding van maakt, niet naar de scope zelf, maar eerder naar het prijskaartje dat daar weer aan vast zal hangen :)

Marc Plomp
·
10 June 2025 22:04, gewijzigd 10 June 2025 22:06
Ha Joachim,
De topmerken zijn zeker niet meer zover weg van de middenklassers dan pak m beet 15 jaar geleden. De middenmerken maken een goede inhaalslag. De Kite KSP80HD2 (die jij gebruikt heb) is ook geen goedkope telescoop en doet qua prijs niet onder voor de betere telescopen, dus daar mag je ook een topbeeld van verwachten. Echter voor wie het beste wil (en er het meeste geld voor over heeft) komt nog steeds in de top drie uit. En vergeet niet, de prijzen van de middenklasse klimmen ook stiekem weg ook hoger op. 2300 euro voor een telescoop met 60mm uit de middenklasse vind ik ook veel geld, zeker als je weet dat de stabilisatiesystemen als basis vrij goedkoop zijn. Ik kijk ook uit naar de gestabiliseerde Swarovski en ook ik vrees voor het prijskaartje. Maar wie weet gaan Swarovski of Opticron ons verrassen. De concurrentie hijgt........

Tjeerd Burger
·
11 June 2025 08:47
Marc, enig idee wanneer we daar meer over horen/zien?
Yves De Saedeleer
·
11 June 2025 15:08
Geweldig apparaat, gebruik hem nu reeds sinds begin februari.
Ook een geweldige aanrader om te digiscopen trouwens (zoom op 35x en smartphone op 1.6x vergroting zijn geweldig)
Alles in deze omschrijving klopt helemaal, maar ook de service-na-verkoop is geweldig bij Kite, had een oude verrekijker, hun eerste model liggen, met wat prutswerkjes aan ( 25 jaar oud model) - helemaal gratis gefikst !

Lennart Verheuvel
·
11 June 2025 15:54
Interessant en nuttig review Vincent! Ik was wel benieuwd of er mensen zijn die deze hebben gebruikt en die gestabiliseerde 18x verrekijker die Kite ook heeft uitgebracht. Dat klinkt ook wel als een interessante optie voor het scannen van ver weg uit de hand. Zelf scan ik vaak op 25x met mijn oude Swaro, dat ligt niet meer zo ver van 18x en dan heb je natuurlijk twee glazen. Met 17-35 is er wel overlap in range, al zit 18x natuurlijk wel aan de onderkant van het spectrum. Daarom was ik benieuwd wat de verschillende ervaringen zijn.

Arnoud B van den Berg
·
11 June 2025 21:15, gewijzigd 12 June 2025 09:41
Net als met cameratelelenzen kan ik, sinds ik 12 resp 20 jaar geleden een Nikon-telescoop en een Canon-verrekijker met vibratiereductie ging gebruiken, niet meer zonder gestabiliseerde optiek. Misschien is dat vanwege een relatief krachtige hartslag van 40-50/min…:) Verminderde trilling levert nu eenmaal meer voordeel aan scherpte dan kwaliteit van glas. Alleen als je een enorm zwaar statief gebruikt en bijv nooit tijdens storm of vanuit een rijdend voertuig kijkt, heb je geen voordeel van stabilised. Ben benieuwd waarmee Opticron en anderen gaan komen maar vermoedelijk gaat dat nog jaren duren?

Marijn Hoogteijling
·
11 June 2025 22:30, gewijzigd 11 June 2025 23:13
Goede review, dank! Heb deze Kite telescoop ook een paar x bij Vogelbescherming geprobeerd en onderschrijf de review helemaal. De 18x verrekijker vond ik niet goed genoeg (scherpte) en een te weinig flexibele aanvulling op m'n verrekijker (de 14x was beter maar nog steeds voor mij onvoldoende aanvulling). De Kite-scope lijkt me dat wel: in heel veel gevallen de ideale aanvulling ipv m'n 88mm-scope + statief met alleen al een kop van 1,4kg. Alleen niet gekocht omdat ik eerst wat wilde verkopen maar twijfelde wat en nu dus wachttijd..... p.s. geen last gehad met bril
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.