Dutch Birding · In Memoriam: Jacques Ruinaard (21 augustus 1947 – 15 juli 2024)
Max Berlijn
·
20 augustus 2024 14:39, gewijzigd 20 augustus 2024 14:40
Mooi geschreven mannen. Hij was voor mij het laatste duwtje om lid van DB te worden ooit in de jaren 80. Ooit met hem en een grote groep haagse vogelaars een Siberische Strandloper in Sandwich Bay (Kent) getwitcht..(want die zou vast nooit in NL komen)...hij stond achteraan toen we hem in scoop hadden en in al zijn bescheidenheid zei hij, toen we zeiden," Jacques hier in de scoop" met de typische zachte stem, "nee nee jongens ik tick hem op de Jizz". Het toonde zijn bescheidenheid en het is een zin die nog altijd soms door mijn hoofd schiet als ik mijn oog op een oculair zet....
Ben Gaxiola
·
20 augustus 2024 16:25
Er zijn vogelaars die je graag tegenkomt in het veld. Jacques was daar zeker een van.
Ben
Ellen Sandberg
·
20 augustus 2024 18:05
Mooi onder woorden gebracht jongens. Ook ik ging in het verleden regelmatig met hem op pad. Omdat hij geen rijbewijs had wilde hij graag meerijden, meestal gingen we naar de Maasvlakte. Wat heb ik mooie herinneringen aan die gezellige prater met al zijn vogelkennis.
We kochten zo’n 40 jaar geleden op zijn enthousiaste aanbeveling samen twee boeken bij De Slegte met prachtige kleurenplaten van Aziatische vogels, gemaakt door het echtpaar John en Elizabeth Gould. Er zaten een paar misdrukken in die delen waardoor ze maar een paar gulden kostten. Afgelopen voorjaar kwamen die boeken achter uit een kast tevoorschijn. Ik ben de platen los gaan snijden en gaan inlijsten, te mooi om nog weer in het donker op te bergen. Een deel hangt in mijn gang, de rest heb ik uitgedeeld. En steeds weer moe(s)t ik aan Jacques denken, toeval….
Vincent van der Spek
·
21 augustus 2024 09:33
Dank! Arjan Dwarshuis memoreerde via whatsapp nog dat Jacques in zijn bijzijn - Arjan was nog een jonge tiener - een Kleine Vliegenvanger ontdekte bij het Scheveningse Zwarte Pad. "Heilige Maria!" riep hij toen hij de vogel zag. Een gevleugelde uitspraak die iedereen die hem kende zich wel zal herinneren.
Eduard Sangster
·
21 augustus 2024 21:13, gewijzigd 21 augustus 2024 21:15
Prachtig verhaal mannen, veel dank hiervoor ! Hier nog een foto van Jacques en andere Haagse vogelaars in India in 1987.
Gebruikers van het forum gaan akkoord met de forumregels.